چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۲ : ۱۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۲
گفت و گو دیباچه با سید‌مهدی مفیدی، از گویندگان رادیو و مجری برنامه‌های تلویزیونی

دینا محمدی: سید‌مهدی مفیدی‌، از گویندگان رادیو و مجری برنامه های تلویزیونی است که این شب ها با برنامه "هماهنگ" از شبکه نسیم با مخاطبان ارتباط برقرار می‌کند. او در شبکه های مختلف رادیویی، اجرای برنامه هایی چون  "صبح فرهنگ"، "جوان ایرانی سلام"،  و "هفتک"  و در تلویزیون به عنوان مجری در برنامه "پیشران" و "رویان"  حضور داشته است.

برنامه «هماهنگ» تمام ظرفیت خود را به سرود و هم آوایی اختصاص داده است | خودم را مجری خوش صدایی نمی‌دانم

« مفیدی »  معتقد است: برنامه "هماهنگ" علاوه بر برگزاری مسابقه ای در قالب استعدادیابی سعی کرده تا در جهت كشف استعدادها و خلاقيت هاى مطلوب ، در عين حال در حفظ تنوع محتوايى هم بكوشد.

سید مهدی مفیدی مجری برنامه "هماهنگ" در گفت و گو با دیباچه گفت: برنامه "هماهنگ" مثل همه ى مسابقات استعداديابى به دنبال كشف افراد با صلاحيت است، با اين تفاوت كه تمام ظرفيت خود را به سرود و هم آوايى اختصاص داده و از اين جهت با ساير برنامه هاى استعداديابى متفاوت است.

او که اجرای برنامه "جوان ایرانی سلام" را  شنبه تا چهار شنبه به صورت یک هفته در میان، در شبکه رادیویی جوان بر عهده دارد، گفت: به دلیل اینکه همه ما با سرود یک ارتباط عاطفی داریم و از کودکی با آن در ارتباط بودیم و این ارتباط قدیمی و پر سابقه به نوعی در زندگی همه ما جریان داشته، بنابراین بعید است کسی سرود را بشنود و با آن ارتباط نگیرد؛ ما هنوز به احترام سرود ملی کشور به پا می ایستیم، سرود را با هم می‌خوانیم، یعنی همه ما یک هدف مشخصی را داریم و آن را دنبال می‌کنیم و وقتی به صورت گروهی با یکدیگر هم صدا و هم آوا می‌شویم، صدایمان رساتر خواهد شد و در "هماهنگ" تلاش كرده ايم، جهت حفظ تنوع گروه ها از نقاط مختلف كشور انتخاب شوند و از طرفى محتواى سرودها براى حفظ شان و مقام رسانه و مخاطبانش نيز نظارت شود.

برنامه «هماهنگ» تمام ظرفیت خود را به سرود و هم آوایی اختصاص داده است | خودم را مجری خوش صدایی نمی‌دانم

« مفیدی » پیرامون اینکه تاثیر صدای مجری در موفقیت یک برنامه چقدر می‌تواند تاثیر گذار باشد، عنوان کرد: ما نباید صدای مجری را از خودِ او جدا بدانیم، چرا که صدا یکی از عواملی است که می‌تواند در تاثیر گذاری هر کاری نقش بسزایی ایفا کند. در کار اجرا، صدا به عنوان یکی از مزیت های مجری است؛ در واقع  مجری که صدای خوب و مناسبی داشته باشد میتواند در بیان جملات خود، تاثیر  بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد.


او بیان کرد: برنامه ای همچون "هماهنگ" که به صورت ویژه روی صدا تمرکز می‌کند، باید مجری هم با آن هماهنگ باشد. البته من خودم را مجری خوش صدایی نمی‌دانم، بسیاری هستند که از صدای قشنگ تری برخوردارند.مشخصا در یک برنامه موسیقی محور یا سرود محور آنچه که تاثیر بسزایی دارد صدای خوب است.

مجری برنامه "رادیو همراه" و "پاراگراف"، اظهار داشت: مهم ترین تفاوت در اجرای یک برنامه رادیویی و تلویزیونی، فاکتور تصویر است؛ چرا که در رادیو، هر آنچه که اتفاق می افتد، در چهارچوب کلام است و تبدیل آن به لغت و بَعد شنونده نسبت به آن اطلاع می یابد اما در تلویزیون  این طور نیست؛ بخشی از وجود شما تصویر و بخشی از وجود شما صدا خواهد بود، بدین منظور میتوان از ابعاد مختلف تصویری و ویژگی های تصویری برای انتقال پیام بهره برد.

مجری برنامه "پیشران" شبکه ۴ سیما گفت: مجرى موفق كسى است كه بتواند همزمان از توانايى هاى زبانى و بدنى اش استفاده كند،خاصه در تصوير، زبان بدن از اهميت خاصى برخوردار است. البته در برنامه" هماهنگ"  به واسطه فاصله دوربین و عدم فوکوس کامل دوربین های روی صورت مجری، بخشی از واکنش ها ممکن است دیده نشود، در برنامه تلویزیونی این نوع واکنش ها مورد توجه قرار میگیرد.

برنامه «هماهنگ» تمام ظرفیت خود را به سرود و هم آوایی اختصاص داده است | خودم را مجری خوش صدایی نمی‌دانم

همچنین ظاهر برای یک مجری از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که یک مجری باید حتما با ظاهری آراسته مقابل دوربین و مردم قرار گیرد و از طرف دیگر باید روی تکان دادن دست ها و حرکات بدن مدیریت داشته باشد، در صورتیکه این موئلفه ها در رادیو جایگاهی ندارند.

ولی مساله ای دیگر این است که ما در رادیو تعامل مان با مخاطب و نفس به نفس بوده و هر لحظه متوجه می‌شویم که مخاطب چه واکنشی دارد، ولی در تلویزیون به دلیل اینکه ما پیامی را همان لحظه دریافت نمی کنیم این ارتباط به نوعی کمرنگ تر بوده، البته ممکن است در برخی از برنامه ها وجود داشته باشد.

برنامه «هماهنگ» تمام ظرفیت خود را به سرود و هم آوایی اختصاص داده است | خودم را مجری خوش صدایی نمی‌دانم

« مفیدی » که اجرای برنامه "جوان گشت" رادیو جوان را بر عهده داشته، بیان کرد: الگوبردارى امر شايسته اى است البته اگر روش و شيوه ى درستى داشته باشد؛ اگر شما يك شخص خاص را الگو قرار دهيد، لاجرم بايستى بپذيريد كه نقايص او را هم به خود جذب ميكنيد،بنابراين الگوبردارى را دوست دارم به شرط اینکه پراكندگى داشته باشد؛ يعنى به عنوان مجرى از يك نفر فَنِ بيانش را، از ديگرى استفاده درست از زبان بدنش را ، از يكى پوشش خوبش را بعنوان الگو مورد استفاده قرار می دهم و اين طور الگوبردارى، دست چين كردن خوبى ها از ميان يك گلستان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار